۲۴ خرداد ۱۳۹۴

اگر محمد تازی می تواند پیامبر باشد چرا چنگیز خان مغول نمی تواند؟

دربارۀ یاسا و یاسا نامه :



یاسا نامۀ بزرگ شامل احکامی است که توسط چنگیزخان ثبت شده است و واژه یاسا در زبان مغولی و ایغوری به معنای حکم و فرمان یا فرمانی شاهی است . (1)



این احکام و قوانین به اموری مانند امور کشوری ، امور قضایی و جنایی ، امور جنگی ، امور مالیاتی و اقتصادی می پردازد .


در تاریخ جهانگشای جوینی ؛ جوینی دربارۀ پدید آمدن یاسا نامۀ چنگیزی می نویسد :


« 
چنگیز خان ... بر وفق و اقتضای رای خود ، هر کاری را قانونی ، و هر مصلحتی را دستوری نهاد و هر گناهی را حدی ( = مجازاتی که میزانش ثابت است ) پدید آورد ... آن یاسا ها و احکام بر طومار ها ثبت گردید و آن را یاسا نامۀ بزرگ خواندند ... رسوم ذمیمه که معهود آن طوایف بوده است و در میان ایشان متعارف ، رفع کرد و آن چه از راه عقل محمود باشد ، از عادات پسندیده وضع نهاد » . (2)

چنگیزخان مغول بعد از رسمیت بخشیدن به قوانین یاسا ، فرمان داد که کودکان مغولی ، به آموزش خط ایغوری بپردازند . بدین شکل با توجه به حقوق عرفی مغول و فرمان های چنگیزخان و با همکاری اوکتای و جغتای ( فرزندان چنگیز ) ، کتاب بزرگ قانون « یاسا » به عبارتی « یاساق » به نگارش درآید . به گفتۀ اقبال آشتیانی ، این کتاب قانون مشتمل بر دستوراتی دربارۀ چگونگی روابط با کشور های بیگانه ، جنگ ، تقسیم بندی سپاهیان ، سیستم نامه رسانی ، مالیات ، وراثت و روابط میان اعضای خانواده بوده است . (3)





ماده های قانونی یاسا :


بیست و دو ماده از ماده های قانونی یاسا نامه توسط هارولد لمب به انگلیسی در کتاب وی دیده می شود که توسط استاد رشید یاسمی ترجمه شده است . (4)



در سال 1368 خورشیدی استاد اسدالله آزاد با ترجمه کردن کتاب « سقوط بغداد و حکمروایی مغول در عراق » که توسط پی نن رشیدوو نوشته شده است ، سی و شش ماده از قوانین یاسا نامۀ چنگیزی که در پایین می خوانیم را در اختیارمان گذارده است :



1 - 
زنا کار بی توجه به آن که متاهل است یا نه ، باید به کیفر اعدام رسد .
2 - 
هر کس مرتکب گناه لواط شود نیز باید به کیفر اعدام رسد .
3 - 
هر کس به عمد دروغ گوید ، یا افسونگری کند ، یه به جاسوسی رفتار دیگران پردازد ، یا در منازعه میان دو دسته مداخله کند و به کمک یک دسته علیه دستۀ دیگر اقدامی به عمل آورد نیز باید به کیفر اعدام رسد .
4 - 
هر کس در آب یا خاکستر ادرار کند نیز باید به کیفر اعدام برسد .
5 - 
هر کس ( بنا بر اعتبار ) کالا هایی ستاند و ورشکست شود ، اگر سه بار با این کار دست یازد و ناکام ماند ، باید به کیفر اعدام رسد .
6 - 
هر کس به اسیری خوراک و جامه دهد و این کار را بی اجازۀ اسیر کننده به انجام رساند ، باید به کیفر اعدام رسد .
7 - 
هر کس برده یا اسیری فراری را بیابد و او را به صاحب و اسیر کننده اش باز نگرداند ، باید به کیفر اعدام رسد .
8 - 
چون بخواهند حیوانی را [ ذبح کنند ] بخورند ، باید پا هایش را ببندند ، شکافی در شکمش باز کنند و قلبش را آم قدر بفشارند تا جان سپارد ، آن گاه می توان از گوشت او تناول کرد . اما اگر کسی حیوانی را به روش مسلمانان ذبح کند ، خود او نیز باید به قتل آید .
9 - 
اگر در جنگ ، هنگام حمله یا عقب نشینی ، بسته ، کمان یا بار کسی فرو افتد ، فرد پشت سر او موظف است آن را بردارد و به صاحبش مسترد کند . در غیر این صورت باید به کیفر اعدام رسد .
10 - 
او ( = چنگیزخان ) تصمیم گرفت که بی هیچ استثنایی ، به زادگان علی بک ، ابوطالب ، فقیران ، قاریان قرآن ، حقوقدانان ، پزشکان ، دانشمندان ، زاهدان ، مؤذنان و مرده شویان هیچ گونه مالیات و عوارضی تعلق نگیرد .
11 - 
او مقرر داشت ، به تمام ادیان باید حرمت نهاده شود و هیچ یک را بر دیگری ترجیح ندهند . او این فرمان ها را برای رضای خدا صادر کرد .
12 - 
او حکم کرد که افرادش از خوردن خوراکی که دیگران به آنان تعارف می کنند ، سر باز زنند ، حتی اگر یکی شاهزاده و دیگری اسیر باشد ؛ مگر آن که تعارف کننده خود از آن بچشد . او آن ها را از خوردن چیزی در حضور دیگری ، بدون دعوت او به شریک شدن در خوراک ، منع کرد . او هر کسی را از تناول بیش از رفیقش ، پا نهادن بر آتشی که روی آن خوراک پخته می شود و ظرفی که در آن غذا خورده شده است ، بازداشت .
13 - 
هنگامی که رهگذری از کنار افرادی در حال غذا خوردن می گذرد ، باید بی کسب اجازه [ بشیند و ] آسوده شود و در خوردن با آنان شریک شود و آنان نباید او را از انجام این کار باز دارند .
14 - 
او آن ها را از دست فرو بردن در آب باز داشت و فرمان داد ، برای برداشتن آب از وسیله ای استفاده کنند .
15 - 
او آن ها را از شستن جامه ، تا روزی که کاملا ژنده شود ، باز داشت .
16 - 
او قدغن کرد ، کسی نگوید چیزی ناپاک است و بر این نکته پای فشرد که همه چیز پاک است و نباید میان پاک و ناپاک تفاوتی نهد .
17 - 
او آن ها را از ترجیح فرقه ای بر فرقۀ دیگر ، بیان سخنان پر طمطراق و مؤکد ، و استفاده از القاب افتخاری باز داشت . چون بخواهند با سلطان یا هر کس دیگر سخن گویند ، تنها باید نام او را بر زبان رانند .
18 - 
او به زادگان خود فرمان داد ، پیش از عزیمت به جنگ ، شخصا از واحد های قشون و سلاح های آنان بازدید کنند و واحد ها را به تمام نیازمندی های آنان در نبرد مجهز سازند و حتی از بازدید نخ و سوزن مورد نیاز آنان دریغ نورزند و چنان چه سربازانی فاقد وسیله ای ضروری باشند ، آن ها را مجازات کنند .
19 - 
او فرمان داد ، زنان کسانی که همراه واحد های نظامی عازم نبرد می شوند ، در زمان غیبت مردان و جنگ ، کار و وظایف مردان را به عهده گیرند .
20 - 
جنگجویان را فرمان داد ، به هنگام بازگشت از جنگ وظایف خاصی را در خدمت به سلطان به انجام برسانند .
21 - 
به رعایا فرمان داد ، در آغاز هر سال دختران خود را در معرض تماشای سلطان قرار دهند تا او بتواند برخی را از میان آنان برای خود و پسرانش برگزیند .
22 - 
او در رأس هر واحد نظامی ، امیری گماشت و برای هر هزار و صد و ده تن سپاهی امیری تعیین کرد .
23 - 
او فرمان داد ، اگر کهنسال ترین امیران گناه و خطایی مرتکب شوند ، باید خود را برای تنبیه به فرستادۀ شهریار و صاحب اختیار مطلق تسلیم کند . حتی اگر فرستاده از همۀ نوکران او فرو مرتبه تر باشد ، پیش پای او به خاک افتد تا فرستاده مجازات تعیین شده از سوی شهریار را ، حتی اگر فرمان مرگ او باشد ، به اجرا درآورد .
24 - 
او قدغن کرد ، امیران جز از ایلخانان از کس دیگری فرمان نبرند . هر کس جز از ایلخانان فرمان برد ، باید به کیفر مرگ رسد ، و هر کس بی اجازه مقام و رتبه خود را تغییر دهد نیز حکم اعدام دربارۀ او جاری شود .
25 - 
او به شهریاران فرمان داد ، تسهیلات برقراری ارتباط پستی دائمی را فراهم سازند تا بتوانند به وقت از تمامی رویداد های قلمرو خود مطلع شوند .
26 - 
او به پسرش جغتای خان فرمان داد ، بر حسن اجرای یاسا نظارت کند .
27 - 
او فرمان داد ، سربازان به واسطۀ بی دقتی و غفلت مجازات شوند ، حکم کرد ، شکارچیانی را که اجازه می دادند در خلال شکار جمعی ، نخجیری بگریزد ، چوب زنند و در مواردی به قتل رسانند .
28 - 
در موارد قتل ( مجازات قتل ) ، شخص می توانست خون بها بپردازد که این خون بها عبارت بود از چهل بالش طلا برای یک مسلمان و یک الاغ برای یک چینی .
29 - 
اگر مردی را می یافتند که اسبی را ربوده بود ، باید همراه نه اسب از همان نوع به صاحبش باز می گرداند . اگر توان پرداخت این جریمه را نداشت ، ناگزیر بود به جای اسبان فرزندان خود را تاوان دهد و اگر فرزندی نداشت ، او را به سان گوسفندی می کشتند .
30 - 
چنگیزخان دروغ زنی ، دزدی و زنا را قدغن می کند و به دوست داشتن خود و همسایه فرمان می دهد ، حکم شده است که مردان به یکدیگر آسیب نرسانند و از خطا های خود به کلی چشم بپوشند . از سر تقصیر مردمان کشور ها و شهر هایی که داوطلبانه تسلیم شده اند در گذرند ، معابدی را که وقف تقدیس خداوند شده اند ، از پرداخت مالیات معاف دارند و به معابد و خادمان آن ها حرمت نهند .
31 - 
هر کس این احکام را زیر پا نهد و جرائم زیر را مرتکب شود ، باید به کیفر اعدام رسد : دوست نداشتن یکدیگر ، زنا ، دزدی ، شهادت دروغ ، خیانت و احترام نگذاشتن به کهنسالان و فقیران .
32 - 
وی مقرر داشت ، هر که بر غذا پای نهد ، باید بی درنگ از اردو اخراج شود . و کسی که بر آستانۀ در چادر فرمانده قشونی پا گذارد نیز باید به کیفر مرگ رسد .
33 - 
اگر کسی نتواند از شادخواری خودداری کند ، می تواند ماهی سه بار به حد مستی بنوشد ، اگر از این میزان درگذرد ، مجرم و سزاوار مجازات است . اگر ماهی دو مرتبه به حد مستی بنوشد ، بهتر است و اگر این میزان به یک بار برسد ، قابل تحسین تر است و اگر کسی به هیچ روی میگساری نکند ، چه بهتر از آن ؟ اما چنین فردی را کجا می توان یافت ؟ اگر چنین فردی پیدا شود ، شایان بیش ترین حد احترام و بزرگداشت است .
34 - 
فرزندان متولد شده از یک همخوابه را باید قانونی شمرد و سهم ارث آنان برابر همانی است که پدر از ما ترک تعیین می کند . توزیع دارایی باید بر این اساس باشد که پسر بزرگ تر بیش از پسر کوچک تر سهم برد و پسر کوچک تر وارث خانه و وسایل اهل بیت پدری شود . بزرگی و ارج فرزندان به مراتب مادر آنان وابسته است . همواره یکی از زنان باید از زنان دیگر بزرگ تر و مهم تر باشد . این مسأله عمدتا به هنگام زناشویی آن زن معین و مشخص می شود .
35 - 
پس از مرگ پدر ، پسر می تواند بر همۀ همسران پدر ، جز مادر خویش ، دست یابد . می تواند با آنان زناشویی کند یا آنان را به زنی دیگران دهد .
36 - 
هیچ کس ، جز وارثان قانونی ، به هیچ وجه حق استفاده از دارایی متوفی را ندارند . (5)



از مقابلۀ متن یاسا در کتاب هارولد لمب و متن بالا می توان دریافت که در میان بعضی از ماده ها اختلافاتی وجود دارد و چندین ماده نیز در متن بالا نیامده است که آن ها را در پایین می خوانیم :


فرمان می دهم که به وجود خدای واحد خلاق زمین و آسمان ، یگانه معطی مختار حیات و مرگ و توان گری و درویشی ، و قادر و قاهر بر همه چیز ، اعتقاد داشته باشید .

قانونی که افراد قشون را به دسته های ده و صد و هزار و ده هزار نفری تقسیم می کنند ، باید کاملا رعایت شود . فایدۀ این تشکیلات تجهیز لشگر در مدتی قلیل و تعیین وحدات است .
غارت کردن دشمن قبل از صدور اجازه از مقام ریاست کل ، خطایی است مستوجب اعدام ، لیکن پس از رخصت افراد با صاحب منصبان در حقوق تفاوتی نخواهند داشت و حق دارند که هر چه به دست آورده اند ، برای خود نگه دارند ؛ به شرط آن که سهم معین را به تحصیل دار خاقانی بپردازند .
-
هیچ یک از اتباع دولت خاقانی نمی توانند یک نفر مغول را به ملازمی یا غلامی خود ببرد . تمام افراد بدون استثنای معدودی باید در خدمت نظام باشند . (6)




پی نوشت و آبشخور :


1 - 
یاسا و اثر آن بر نظام حقوقی ایران در عصر مغول ، مرجان نگهی ، رشد آموزش تاریخ ، بهار 1385 ، شماره 22 ، صص 48-54 ، برگۀ 49 .
2 - 
جوینی ؛ محمد ، تاریخ جهانگشانی جوینی ، تصحیح محمد قزوینی ، جلد اول ، انتشارات دنیای کتاب ، چاپ اول ، 1375 ، برگۀ 25 .
3 - 
عباس اقبال آشتیانی ، تاریخ مغول ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ ششم ، 1365 ، برگۀ 78 .
4 - 
هارولد لمب ، چنگیزخان ، ترجمۀ رشید یاسمی ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ دوم ، 1362 ، برگۀ 195-198 .
5 - 
رشیدوو ؛ پی - لن ، سقوط بغداد و حکمروایی مغولان در عراق ، ترجمۀ اسد الله آزاد ، موسسۀ چاپ و انتشارات آستان قدس ، مشهد ، 1368 ، برگۀ 291-295 .
6 - 
هارولد لمب ، چنگیزخان ، ترجمۀ رشید یاسمی ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ دوم ، 1362 ، برگۀ 196 و 197 .

بیماری خود بزرگ بینی محمد ابن عبدالله تازی

دیوانگی کارهای بزرگ گمان از بزرگی و پرارزشی بودن دارد و این گونه ی از خیال آشکار از احساس خود برتر بینی است

چرند گویی در برگیرنده ی که کسی خود را مانند خدا یا کس بی همتا می بیند به مانند چنگیز خان مغول
دچاربیماری است که باور دارد اینکه همه چیز و هر کسی است و قادر مطلق و عالم مطلق است.
بیماری است که باور دارد اینکه همه چیز و هر کسی که توانا و دانشمند یگانه است.
یکی دیگر از پریشانی محمد این بود که از دیوانگی انجام کارهای بزرگ رنج می برد.
برای اینکه این پریشانی محمد را درموردش پایدار سازیم تازی نامه-قرآن که نوشته خود محمد است به آن اشاره می کنیم .

سوره ی 2 بقره-ماده گاو آیه 104
ای اهل ایمان (هنگام تکلم با رسول) به کلمه راعنا (ما را رعایت کن) تعبیر مکنید، بلکه بگویید: انظرنا (ناظر احوال ما باش)؛ و (سخن الله را) بشنوید و (بدانید که) برای کافران عذاب دردناک مهیا است.
فولادوند
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، نگوييد: «راعنا»، و بگوييد: «انظرنا»، و [اين توصيه را] بشنويد؛ و [گر نه‌] كافران را عذابى دردناك است.
سوره ی 4 النساء-زن آیه 65
نه چنین است، قسم به الله تو که اینان (به حقیقت) اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در خصومت و نزاعشان تنها تو را حَکَم کنند و آن‌گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم (فرمان تو) باشند.
سوره ی 4 النساء-زن آیه ی 80
هر که رسول را اطاعت کند الله را اطاعت کرده، و هر که مخالفت کند (کیفر مخالفتش با خداست و) ما تو را به نگهبانی آنها نفرستاده‌ایم.
سوره ی 4 النساء-زن آیه ی 115
و هر كس، پس از آنكه راه هدايت براى او آشكار شد با پيامبر به مخالفت برخيزد، و [راهى‌] غير راه مؤمنان در پيش گيرد، وى را بدانچه روى خود را بدان سو كرده واگذاريم و به دوزخش كشانيم، و چه بازگشتگاه بدى است.
سوره ی 24 نور-روشنایی آیه ی 62
مؤمنان حقیقی آنهایی هستند که به الله و رسولش ایمان (و انقیاد کامل) دارند و هرگاه در کاری اجتماعشان به حضور رسول (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) لازم باشد حاضر آیند و تا اجازه نخواهند هرگز از محضر او بیرون نمی‌روند. و (ای رسول ما) آنان که از تو اجازه می‌خواهند اینان به حقیقت اهل ایمان به الله و رسولند، پس چون از تو اجازت طلبند که بعضی مشاغل و امور خود را انجام دهند از آنان هر که را خواهی اجازه ده و بر آنها از الله طلب مغفرت و آمرزش کن، که الله بسیار آمرزنده و مهربان است.
سوره ی 33 الاحزاب هم پیمانان آیه ی 21
البته شما را به رسول الله (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) الله و روز قیامت امیدوار باشد و یاد الله بسیار کند.
فولادوند
قطعاً براى شما در [اقتدا به‌] رسول الله سرمشقى نيكوست: براى آن كس كه به الله و روز بازپسين اميد دارد و الله را فراوان ياد مى‌كند.
سوره 33 الاحزاب هم پیمانان آیه ی 36
و هیچ مرد و زن مؤمنی را در کاری که الله و رسول حکم کنند اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار نمایند) و هر کس نافرمانی الله و رسول او کند دانسته به گمراهی سختی افتاده است (پیغمبر زینب دختر عمه‌اش را به زید، غلام آزاد کرده خود تزویج کرد و زینب گفت: من از اشراف قریشم غلامی را به شوهری نپذیرم. این آیه نازل شد و پذیرفت).
فولادوند
و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد كه چون الله و فرستاده‌اش به كارى فرمان دهند، براى آنان در كارشان اختيارى باشد؛ و هر كس الله و فرستاده‌اش را نافرمانى كند قطعاً دچار گمراهى آشكارى گرديده است.
سوره ی 33 الاحزاب-هم پیمانان آیه ی 53
ای کسانی که ایمان آوردید به خانه‌های پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند و بر سفره طعام دعوت کنند در آن حال هم نباید زودتر از وقت آمده و به پختن و آماده شدن آن چشم انتظار گشایید بلکه موقعی که دعوت شده‌اید بیایید و چون غذا تناول کردید زود (از پی کار خود) متفرق شوید نه آنجا برای سرگرمی و انس به گفتگو پردازید، که این کار پیغمبر را آزار می‌دهد و او به شما از شرم اظهار نمی‌دارد ولی الله را بر اظهار حق خجلتی نیست و هر گاه از زنان رسول متاعی می‌طلبید از پس پرده طلبید، که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و نباید هرگز رسول الله را (در حیات) بیازارید و نه پس از وفات هیچ گاه زنانش را به نکاح خود در آورید، که این کار نزد الله (گناهی) بسیار بزرگ است.
فولادوند
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، داخل اتاقهاى پيامبر مشويد، مگر آنكه براى [خوردن‌] طعامى به شما اجازه داده شود، [آن هم‌] بى‌آنكه در انتظار پخته‌شدن آن باشيد؛ ولى هنگامى كه دعوت شديد داخل گرديد، و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد بى‌آنكه سرگرم سخنى گرديد. اين [رفتار] شما پيامبر را مى‌رنجاند و[لى‌] از شما شرم مى‌دارد، و حال آنكه الله از حق‌[گويى‌] شرم نمى‌كند، و چون از زنان [پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد؛ اين براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاكيزه‌تر است، و شما حق نداريد رسول الله را برنجانيد، و مطلقاً [نبايد] زنانش را پس از [مرگ‌] او به نكاح خود درآوريد، چرا كه اين [كار] نزد الله همواره [گناهى‌] بزرگ است.
سوره ی 33 الاحزاب هم پیمانان آیه ی 57         
الهی قمشه ای
آنان که الله و رسول را (به عصیان و مخالفت) آزار و اذیّت می‌کنند الله آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده (و از رحمت خود دور گرداند) و بر آنان عذابی با ذلّت و خواری مهیّا ساخته است.
سوره ی 48 الفاتح-پیروزی آیه ی 10
همانا مؤمنانی که (در حدیبیّه) با تو بیعت می‌کنند به حقیقت با الله بیعت می‌کنند (چون تو خلیفه الله ای و همانا دست تو) دست الله ست بالای دست آنها، پس از آن هر که نقض بیعت کند بر زیان و هلاک خویش به حقیقت اقدام کرده و هر که به عهدی که با خدا بسته است وفا کند به زودی الله به او پاداش بزرگ عطا خواهد کرد.
فولادوند
در حقيقت، كسانى كه با تو بيعت مى‌كنند، جز اين نيست كه با الله بيعت مى‌كنند؛ دست الله بالاى دستهاى آنان است. پس هر كه پيمان‌شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان مى‌شكند، و هر كه بر آنچه با الله عهد بسته وفادار بماند، به زودى الله پاداشى بزرگ به او مى‌بخشد.
سوره ی 24 النور-روشنایی آیه ی 62
مؤمنان حقیقی آنهایی هستند که به الله و رسولش ایمان (و انقیاد کامل) دارند و هرگاه در کاری اجتماعشان به حضور رسول (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) لازم باشد حاضر آیند و تا اجازه نخواهند هرگز از محضر او بیرون نمی‌روند. و (ای رسول ما) آنان که از تو اجازه می‌خواهند اینان به حقیقت اهل ایمان به الله و رسولند، پس چون از تو اجازت طلبند که بعضی مشاغل و امور خود را انجام دهند از آنان هر که را خواهی اجازه ده و بر آنها از الله طلب مغفرت و آمرزش کن، که الله بسیار آمرزنده و مهربان است.
سوره ی 49 الحجرات-اتاق ها آیه ی 1
ای کسانی که ایمان آورده‌اید (در هیچ کار) بر الله و رسول تقدّم مجویید و از الله پروا کنید، که الله شنوا و داناست.
فولادوند
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، در برابر الله و پيامبرش [در هيچ كارى‌] پيشى مجوييد و از الله پروا بداريد كه الله شنواى داناست.
سوره ی 49 الحجرات-اتاق ها آیه ی 2
ای اهل ایمان، فوق صوت پیغمبر صدا بلند مکنید و بر او فریاد بر مکشید چنانکه با یکدیگر بلند سخن می‌گویید، که اعمال نیکتان (در اثر بی ادبی) محو و باطل شود و شما فهم نکنید.
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد، و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى‌گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد، مبادا بى‌آنكه بدانيد كرده‌هايتان تباه شود.
سوره ی 49 الحجرات-اتاق ها آیه ی3
آنان که نزد رسول الله به صدای آرام و آهسته سخن گویند آنها هستند که در حقیقت الله دلهایشان را برای تقوا آزموده. آنهایند که آمرزش و اجر عظیم دارند.
سوره ی 49 الحجرات-اتاق ها آیه ی 4
به حقیقت مردمی که تو را از پشت حجره‌هایت به صدای بلند می‌خوانند اکثر مردم بی عقل و شعوری هستند.
سوره ی 33 الاحزاب-هم پیمانان آیه ی 56
الله و فرشتگانش بر (روان پاک) این پیغمبر صلوات و درود می‌فرستند شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید.