۰۱ شهریور ۱۳۹۴

محمد از رده بسیار پایین در قبیله ی خود برخوردار بود و کسی او را به عنوان فرستاده ی الله نمی پذیرفت

کودکی یتیمی که از قبیله قریش بود که از راه ترحم در خانه عموی خویش و در تحت رعایت او بزرگ شده است و دوران کودکی را در چرانیدن شتر عمو و همسایگان گذرانیده و در آغاز  جوانی به خدمت بانویی مالدار در آمده است و از آن رو دارای اعتبار و شانی گردید است.
چنین سی که تا دیروز فردی عادی از قبیله قریش محسوب می شده و هیچگونه امتیاز و تشخیص نداشته است اکنون دعوی ارشاد و رهبری آنان را می کند و دعی است که این رسالت از سوی الله به وی تفویض شده است.این سخن به ولید بن مغیره که از روسای بنام قریش است طرز فکر و روحیه سران قبیله را خوب مجسم می کند ولد بن مغیره با خشم و تکبر فریاد می زد:با وجود بودن من بر راس طایفه قریش و مردی چون عروه بن مسعود در صدر طایفه بنی ثقیف چگونه ممکن است محمد دعوی پیغمبری کند؟
ابوجهل هم روزی به اخنس بن شریق می گفت:
ما و بنو عبد مناف بر سر بزرگی و ریاست مناقشه و رقابت داشتیم ؛اکنون که ما به آنها برابر شدیم،یکی از آنها برخاسته و دعوی پیغمبری می کند و بدین وسیله بنو عبد مناف می خواهد بر ما تفوق یابند.
ولد بن مغیره سردار عرب در حدود 580 میلادی در مکه متولد شد.نخست فرمانده لشکر رسول الله بود،لیکن سپس مسلمان شد و به فرماندهی لشکر مسلمین رسید.پیروزیهای نخستین وی بر طوایف یهودی و مسیحی مورد توجه پیغمبر قرار گرفت.پس از مرک رسول الله ببه سرکوبی قبایل شورشی عرب مامور و سپس به فتح سوریه و ایران مشغول شد.
عروه بن مسعود ،رئیس طایفه بنی ثقیف ،در آغاز بعثت با پیامبر دشمنی و مخالفت نشان می داد،اما با بالا گرفتن کا رسالت ،بعدها یکی از یاران نزدیک رسول الله شد.در سال653 میلادی فوت کرد.
آیات پیوند دار به این داستان:
سوره ی 43 الزخرف-گوهر آیه ی 31
و باز گفتند: چرا این قرآن بر آن مرد بزرگ قریه مکّه و طایف (ولید و حبیب یا عروة بن مسعود) نازل نشد؟
سوره ی 43 الزخرف-گوهر آیه ی 32
آیا آنها باید فضل و رحمت الله تو را تقسیم (و مقام نبوت را تعیین) کنند؟ در صورتی که ما خود معاش و روزی آنها را در حیات دنیا تقسیم کرده‌ایم و بعضی را بر بعضی به درجاتی (از مال و جاه دنیوی) برتری داده‌ایم تا بعضی از مردم (به ثروت) بعضی دیگر را مسخر خدمت کنند، و (بهشت، دار) رحمت خدا از آنچه (از مال دنیا) جمع می‌کنند بسی بهتر است.
ابوجهل نام کنایه آمیزی است که مسلمین به ابوالحکم از حکما و از اشراف مکه داده اند.وی یکی از سخت ترین دشمنان رسول الله و مسلمین بود.در جنگ بدر به دست مسلمین کشته شد.
علی دشتی 23 سال