۰۶ آذر ۱۳۹۱

آیا فرستاده خدا باید شهوت ران باشد؟

آیا فرستاده خدا باید شهوت ران باشد؟

محمد ابن عبدالله بر طبق نوشته های تاریخ نویسان معتبر عرب اسلام و غربی بغیز از زنانی که به نحوی از انحاء با آنها در رباطه زناشویی بود با تعداد بیست و نه زن عقد زناشویی بست.
زن در زندگی محمد بقدری اهمیت داشته است که هفده آیه از آیات قرآن به زنان محمد و چگونگی رفتار انها در اجتماع بطور کلی و منش آنان با محمد بطور خصوصی اختصاص یافته است.
ابن عباس گفته است بالاترین مقام مسلمانان در دنیا یعنی محمد از لحاظ شور جنسی نسبت به زنان نیز بالاترین مقام را بین مسلمانان دارا بوده است.
علامه ملا محمد باقر مجلسی می نویسد از امام جعفر صادق پرسش کرده اند پیامبر چند نفر زن می تواند بطور شرعی داشته باشد.امام جعفر صادق پاسخ داده است پیامبر می توانست هر تعداد زن که مایل بود برای خود اختیار کند.بعلاوه او مجاز بود با دختران عمو و دختران عمه ودختران خاله و دختران دایی و هر زن مسلمان دیگری که اراده می کرد بدون پرداخت مهریه با آنها ازدواج کند.

بدیهی است که این امتیاز بویژه مخصوص محمد بود و سایر مسلمانان حق استفاده از چنین مزیتی را نداشتند.علامه ملا محمد باقر مجلسی حیات القلوب با زندگی حضرت محمد جلد دوم تهران کتابفروشی اسلامیه 1374 هجری صفحه 600

قبل از اینکه فهرست زنان حرمسرای محمد را توضیح دهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیه 50 سوره احزاب زیر شش نوع همسر از طبقات مختلف برای محمد تجویز کرده است.
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّـهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۗ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ ۗ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ای پیامبر ما زنانی را که مهرشان ادا کردی بر تو حلال کردیم و کنیزانی را که الله به غنیمت نصیب تو کرد و ملک تو شد و نیز دختران عمو و دختران عمه و دختران دایی و دختران خاله آنها که با تو از وطن خود هجرت کردند و نیز زن مومنه ای که خود را بدون شرط و مهر به تو ببخشد و رسول هم به نکاحش مایل باشد که این حکم مخصوص توست نه مومنانی که ما می دانیم درباره زنان و کنیزان ملکی آنها چه مقرر کرده ایم.این زنان که همه را بر تو حلال کردیم بدین سبب بود که بر وجود تو در امر نکاح هیچ حرج و زحمتی نباشد و الله را بر بندگان رحمت بسیار است.
گروههای ششگانه طبقاتی که بر طبق آیه مذکور محمد خود را مجاز با ازدواج با آنها دانسته است به این شرح است:
1-زنان  عقدی رسمی که بر طبق مقررات شرعی محمد باید برایشان مهر قائل شود.
2-برده هایی که در جنگ ها اسیر و بعنوان غنیمت جنگی سهم محمد می شوند.بر طبق این قسمت از آیه 50 سوره احزاب محمد برده های مذکور را صیغه می کرد و آنها را در اختیار خود نگه می داشت،مانند جویریه.بعضی از تاریخ نویسان اسلامی ریحانه را نیز جزء این گروه از زنان محمد به شمار آورده اند.
3-دختران عمو،دختران عمه، دختران دایی، و دختران خاله.
4-زنان این طبقه بر طبق مدلول آیه 50 سوره احزاب عبارتند از : <<آنهایی که با محمد از وطن خود مهاجرت کرده اند.>>اما مفهوم این قسمت از آیه زیاد روشن نیست و معلوم نمی کند که آیا هدف از <<زنهایی که با محمد از وطن خود مهاجرت کرده اند.>>محدودیتی بر زنان طبقه سوم بشمار می رود و یا دلالت بر طبقه جداگانه ای از زنان دارد.بعبارت دیگر معلوم نیست که آیا هدف این قسمت از آیه 50 سوره احزاب <<تنها دختران عمو ،دختران عمه ،دختران دایی،و دختران خاله ای است که محمد با آنها از مکه به مدینه مهاجرت کرده >> و یا اینکه این قسمت از آیه حاکی از طبقه بندی جداگانه از زنان بوده و به طور کلی تمام زنانی را که محمد با آنها از وطن مهاجرت کرده است در بر می گیرد .عبدالله بن مسعود معقتد است که این زنان طبقه خاصی از همسران محمد را تشکیل می دهند و ارتباطی با زنان طبقه سوم ندارند.زینب دختر خزیمه را باید جزء این طبقه از زنان محمد به شمار آورد.بدیهی است که چا زنان طبقات سوم و چهارم را جزء یک گروه بدانیم و یا هر یک از آنها را طبقه بندی جداگانه ای بشمار آوریم آنچه مسلم است،محمد خود را از پرداخت مهریه به آنها معاف کرده است.باید دانست که در اسلام ازدواج با دختر عمو مجاز است و به همین سبب محمد مدت کوتاهی قبل از مرگ درصصد ازدواج با <<قوتلیه بنت قیس>>بود که مرگ این فرصت را به او نداد.
5-زنان مومنه ای که خود را بدون شرط و مهر به محمد ببخشند و او نیز به نکاح آنها مایل باشد <<میمونه>>جزء این طبقه از زنان محمد بوده است.
ابن سعد در جلد هشتم کتاب خود فهرست زنان دیگری را ذکر می کند که در هیچیک از طبقات پنجگانه بالا قرار نمی گیرند.این زنان بر طبق نوشته سعد به شرح زیر هستند:
1-زنانی که محمد آنها را به عقد ازدواج خود در آورده ،ولی با آنها وارد مرحله زفاف و همخوابگی نشده است.
2-همسرانی را که محمد طلاق داده است.


3-زنانی که محمد به آنها پیشنهاد ازدواج داده ولی موفق به ازدواج با آنها نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.