۱۸ مهر ۱۳۹۱






قش‌برجسته‌ی ازدواج «شاپور اول ساسانی» با «ملکه آذر آناهیتا» در تنگ قندیل به صورت تعمدی تخریب شد.

به گفته ی برخی منابع محلی، شلیک گلوله یا اصابت جسمی سخت مانند پتک، عامل تخریب این میراث دوره ی ساسانی است. در این آسیب‌رسانی، بخش‌هایی از سن

گ دیواره سمت راست، بخش‌هایی از خود اثر و پایین نقش‌برجسته تخریب شده است.



این نقش‌برجسته که صحنه ی ازدواج شاپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتا را در حضور موبد موبدان (کرتیر) نشان می‌دهد، در فاصله 25 کیلومتری شمال‌غربی «کازرون» و در فاصله یک‌کیلومتری روستای «قندیل» واقع شده است.



به گفته باستان‌شناسان نقش قندیل چه در فرم و تراش و چه در محتوا، از جمله نفیس‌ترین و باارزش‌ترین نقوش تاریخی تمدن ایران محسوب می‌شود، چرا که علاوه بر روایت تاریخی که توسط این نقش بازگو می‌شود، آن را می‌توان در ردیف انگشت‌شمار نقوش باستانی ایرانی قرار داد که تصویری از یک زن ایرانی با پوشش مخصوص به خود در آن نگاشته شده است.



لازم به ذکر است که این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود اما این موضوع نیز مانع از تخریب این اثر و آثار مشابه آن در مناطق اطراف نشد.

سال گذشته نیز قسمتی از یکی از نقش‌برجسته‌های ساسانی در تنگ چوگان عامدانه به وسیله پتک تخریب شد و از بین رفت. همچنین یک نقش‌برجسته ساسانی دیگر به نام «سرآب بهرام» در شهرستان «نورآباد» در همسایگی شهرستان کازرون نیز به وسیله شلیک گلوله‌های پی‌درپی توسط برخی اهالی روستاهای اطراف اثر و افرادی که برای تفریح و شکار به این منطقه می‌رفتند به میزان زیادی آسیب دیده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.