آیاتی که همه چیز
داشتن قرآن را مطرح می کند که در زیر آورده می شود:
سوره ی 12 یوسف
آیه ی 111
مَا كَانَ
حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَـٰكِن تَصْدِيقَ
الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ
يُؤْمِنُونَ
ترجمه:)قرآن(سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد
بلکه تصدیق آنچه است که پیش از آن بوده است وتفصیل هر چیزی است و برای مردمی که
ایمان می آورند رهنمود و رحمتی است.
سوره ی16 نحل-زنبور آیه ی 89
وَنَزَّلْنَا
عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً
وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ
برگردان:و این
کتاب را که بیانگر هر چیزی است و برای مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگری است بر
تو فروفرستادیم.
غلت بود ادعای
همه چیز داشتن قرآن که بدیهی است .همه چیز در هزاران کتاب هم نمی گنجد چه رسد در
یک کتاب .ادعا ،مفسرین را سخت به دردسر انداخته است وبعضی ادعا کرده اند که منظور
از همه چیز داشتن،همه چیز لازم برای هدایت بشر بسوی خداست.امام این ادعا دو اشکال
اساسی دارد
اول:مگر خدا نمی
توانست بگوید "قرآن همه چیز لازم برای هدایت را دارد"بکار بردن همه چیز به چم همه چیز
بطور عام .
دوم:تفسیر با هر دو آیه ی پیش پیش در نمی آید؛چون هر دو آیه بدنبال همه
چیز،هدایت را مطرح کرده اندبه چم قرآن شامل همه چیز هست و شامل هدایشت هم هست به
چم هدایت متفاوت از همه چیز .باید افزود در زمان خواندن این دفتر خواهید فهمید که
تازی نامه همه چیز برای هدایت بشر ندارد هیچ گونه دلیلی بر باشندگی خدا و رستاخیز
ندارد.